Det gode møde i jobcenteret
Et møde er mere end bare et møde
For mennesker med autisme er et møde en kompleks situation, som kræver enormt mange ressourcer ”at regne ud”.
Årsagen er, at et møde på mange måder rammer ind i de kerneudfordringer, der typisk følger med at have autisme.
Det er især udfordringer med at skabe mening og struktur. Med at aflæse situationer og mennesker. Med at planlægge og udføre handlinger samt at kommunikere.
Hvad er autisme?
Tidligere opererede man med flere autismediagnoser: Autisme, Asperger syndrom, Infantil autisme, Atypisk autisme og gennemgribende udviklingsforstyrrelse.
I dag bruger man begrebet ASF (autismespektrumforstyrrelser) som en samlet betegnelse.
Selvom ASF kommer forskelligt til udtryk fra menneske til menneske, er der et fællestræk af udfordringer med:
- mentaliseringsevnen (evnen til at sætte sig ind i andres tanker og følelser og til at problemløse)
- den centrale kohærens (evnen til at skabe sammenhæng og se helheder)
- hjernens eksekutive funktioner (evnen til at planlægge og udføre handlinger)
Udover disse udfordringer har mange borgere med autisme anderledes sansebearbejdning, kan udvise modstand overfor nye tiltag, udtrættes nemt og er ofte prægede af stresssymptomer.
Sagsbehandlere og andre fagpersoners primære kontakt med borgere finder sted gennem en veletableret mødekultur. Da et møde i jobcenteret rammer ind i de kerneudfordringer, der typisk følger med at have autisme, oplever vi hos SOVI, at jobcentre efterspørger viden om autismevenlig-kommunikation og mødefacilitering.
Øget risiko for ”nedsmeltninger”
Følsomhed overfor sanseindtryk, problemer med at forstå hvad andre forventer, og udfordringer med at planlægge og udføre handlinger bidrager til øget stress.
Derfor har mennesker med autisme lettere ved at blive overbelastede og har et generelt højere stressniveau. Det betyder, at de lettere bliver overloadede i en grad, hvor funktionsniveauet påvirkes kraftigt.
Det kan fx være til et møde, hvor borgeren bliver ude af stand til at interagere og til at følge med i, hvad der bliver sagt. Mennesker med autisme har også større risiko for at opleve stressrelaterede ’nedsmeltninger’, som kræver lang tid at komme sig over.
Når autisme viser sig i jobcenteret
Eksekutive funktioner er evnen til at planlægge og udføre handlinger, at ’få tingene gjort’. Svage eksekutive funktioner hænger sammen med den manglende forestillingsevne. Når det er svært at forestille sig noget, man ikke har prøvet før, er det også svært at planlægge sine handlinger og at gøre ting, man ikke har indøvet grundigt. Det kan betyde, at det bliver svært at gennemføre daglige gøremål, en arbejdsopgave, eller at komme nye steder hen. Dette kan gøre, at borgeren kommer for sent eller udebliver fra møder, praktikker, undervisning etc. På praktikpladsen bliver borgeren måske set som doven og umotiveret, selvom problemet reelt er en evne til at omsætte instruktioner til handling.
Central kohærens er evnen til at skabe sammenhæng ud fra de detaljer, som vi oplever — at ’se meningen’ med det, der sker. Personer med autisme har ofte brug for mange detaljer for at kunne danne overblik over situationen. Detaljer bliver ofte opfattet hver for sig uden at blive sat ind i en meningsskabende sammenhæng. Det betyder, at de tænker og opfatter situationer meget konkret. Den svage evne til at danne meningsskabende sammenhæng kan derfor give udfordringer med at finde sig til rette på en arbejdsplads eller i uddannelse.
Mentalisering er evnen til at ’kunne se sig selv udefra og andre indefra’, men er også den måde, vi tænker om en situation eller løser et problem. Mennesker med svag mentaliseringsevne kan have vanskeligt ved at forestille sig, hvad andre føler, tænker og forventer af dem. Derudover kan det være rigtig svært at ’læse mellem linjerne’ i et socialt samspil. Den svage mentaliseringsevne gør det svært at problemløse nuanceret. Ofte vil et menneske med autisme tænke sig frem til én løsning på et problem og kan have vanskeligt ved at forhandle om eller afvige fra denne løsning.
Følsomhed overfor sanseindtryk
De fleste mennesker med autisme har vanskeligt ved at skelne mellem væsentlige og uvæsentlige sanseindtryk. Derfor bliver mange med autisme nemt afledt og har svært ved at holde fokus. Det kan betyde, at lyden af bilen, der bremser nede på gaden, eller synet af dine kolleger, der går forbi på den anden side af glasvæggen, fylder mere i borgerens bevidsthed end det, du er i gang med at fortælle til mødet.
SOVI’s tilbud til den ledige
Hos SOVI har den ledige altid en fast jobkonsulent, der sikrer professionel støtte i relation til de praktiske og psykiske udfordringer, som kan opstå på vejen ind til det ordinære arbejdsmarked.
SOVI’s jobkonsulenter har specialiseret viden om autisme/AD(H)D og erfaring med at etablere håndholdte praktikforløb på ordinære arbejdspladser samt at understøtte uddannelsesforløb.
Med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og motivation tilbyder SOVI en række håndholdte indsatser.
Introduktion til SOVI
SOVI tilbyder et introduktions- og vejledningsmøde. Formålet er at lære den ledige godt at kende, så vi får mulighed for at vurdere alle individuelle udfordringer og behov. Med udgangspunkt i samtaler fra introduktions- og vejledningsmødet vil SOVI anbefale en konkret indsats, enten hos SOVI eller i et andet regi.
Udvikling og afklaring af arbejdsevne
Hvis der er tvivl om den lediges arbejdsmæssige ressourcer, barrierer og skånehensyn, kan SOVI stå for en udviklings- og afklaringsindsats med virksomhedspraktik. Indsatsen sammensættes individuelt sammen med sagsbehandler og den ledige. Med et stærkt fagligt grundlag for sagsbehandlers myndighedsarbejde sikrer SOVI en udviklende indsats for den ledige.
Støtte til jobsøgning — SOVI kender arbejdsmarkedet
SOVI’s jobkonsulenter har et indgående kendskab til arbejdsmarkedet og et stort netværk af virksomheder og arbejdsgivere.
Vi tilbyder støtte til jobsøgning i forhold til ordinære job eller fleksjob. Jobkonsulenten støtter den ledige gennem hele jobsøgningsprocessen og kan også kontakte arbejdspladsen forud for en samtale.
Når jobbet er i hus, kan SOVI introducere arbejdspladsen til, hvordan man skaber de bedste arbejdsbetingelser for en kollega med autisme/ AD(H)D.
Ressourceforløb
SOVI tilbyder ekspertise inden for psykoedukation, afklaring, etablering af virksomhedspraktikker mm. som en del af et samlet ressourceforløb.
Mentorordning
I vores mentorordning har borgeren altid en fast mentor. Vi arbejder med områder som:
- psykoedukation og selvforståelse
- brobygning mellem den ansatte/studerende og arbejdsplads/ uddannelsessted
- netværksgruppe for arbejds- eller uddannelsesrelateret erfaringsdeling
- mentorordning som en del af et ressourceforløb
Anne er klar til at besvare dine spørgsmål
Du er altid mere end velkommen til at skrive eller ringe.
Anne Frydendal, der er faglig koordinator for SOVI’s beskæftigelsesindsatser, er klar til at hjælpe dig.
Mail: afj@sovi.dk
Telefon: 30 20 74 44
Transformervej 13
2860 Søborg
Telefon 44 44 01 12
Fax: 44 44 24 12
administration@sovi.dk
Autisme og arbejdsglæde
SOVI tilrettelægger meningsfyldt arbejde og kompetenceudvikling for unge og voksne med autisme. Vi hjælper den enkelte med at finde arbejdsglæden i en positiv arbejdsidentitet.
Copyright © 2024 SOVI
Alle rettigheder forbeholdt.