Pædagogiske metoder
Alle har noget at give, når rammerne er rigtige
Siden 1972 har SOVI målrettet arbejdet med at udvikle pædagogiske metoder, som kan sikre, at mennesker med autisme/AD(H)D får en så indholdsrig og selvstændig hverdag som mulig.
Vi arbejder med og ikke imod autisme/AD(H)D
Hos SOVI arbejder vi ud fra en anerkendende og ressourcefokuseret pædagogisk tilgang til den enkelte, fordi vi på den måde kan rette fokus på udviklingsmuligheder, selvstændighed og handlemuligheder.
Vores ADHD- og autismespecifikke viden og pædagogiske arbejde er kendetegnet ved høj faglighed og tilrettelægges efter veldokumenterede metoder, fx TEACCH, KRAP, T-Tap, KAT-kassen, Social Stories og ScanHow.
Ved hjælp af visuelle støttematerialer tilpasser vi opgaver og krav til den enkelte borgers kompetencer.
TEACCH – at skabe en tydelig struktur
TEACCH er baseret på at fremme kommunikation, forståelse og planlægning i forudsigelige og strukturerede rammer. Begrebet visuelle støttematerialer dækker over en lang række pædagogiske metoder, hvor der anvendes nøjagtig den kommunikationsform og struktur, den enkelte har brug for. På den baggrund skræddersyr SOVI støttesystemer, der matcher den enkeltes behov.
T-TAP – en vej til større selvbevidsthed og selvbestemmelse
T-TAP er et pædagogisk værktøj, der hjælper os med at vurdere den enkeltes færdigheder, ønsker og behov samt at tilrettelægge støttesystemer i forbindelse med arbejdsopgaver. Ud fra denne viden kan vi i samarbejde med den enkelte opnå større selvbevidsthed og selvbestemmelse, finde frem til styrker, pin-pointe udviklingspotentialer og være med til at belyse, hvordan borgeren kan få et tilfredsstillende og aktivt medborgerskab.
T-TAP kan bidrage til en større forståelse for egne ressourcer og behov for støtte. På den måde bliver SOVI en katalysator for et godt arbejdsliv.
KAT-kassen – fra forståelse til gode strategier
KAT-kassen er Kognitiv Affektiv Træning og et samtaleværktøj, som oprindeligt er udviklet til børn. På SOVI har vi tilpasset metoden til voksne, som skal være en del af en arbejdsplads. Den bidrager til at udvikle den enkeltes selvforståelse samt forståelse for andres behov og motiver. Vi samarbejder med borgeren om at udvikle hensigtsmæssige strategier til at indgå i positive sociale relationer.
Social Stories – historier der bygger bro
Social Stories er en metode til at undervise i sociale færdigheder med afsæt i en specifik situation og borgerens forståelelse af denne. Den sociale historie udformes som en skreven tekst, og fortællingen kan understøttes visuelt med tegninger, fotos eller symboler. Metoden anvendes også af instruktører for bedre at forstå den enkeltes måde at opfatte, bearbejde og tolke indtryk fra omgivelserne.
ScanHOW
ScanHow er en app, som hjælper den enkelte med konkret opgaveløsning og handlestrategier. I app’en udarbejdes vejledningerne specielt til den person, som skal bruge dem. ScanHOW kan med afsæt i borgerens foretrukne kommunikation udarbejde vejledninger i form af videoklip, billeder af konkrete situationer eller skriftlig/mundtlig vejledning. App´en kan kobles til en Skype-funktion, så man kan have sine vejledninger og handlestrategier med sig, hvor end man er.