.

SOVI – autisme og beskæftigelse siden 1972

SOVI er en socialøkonomisk virksomhed med speciale i at tilrettelægge meningsfuld beskæftigelse for mennesker med autisme spektrum forstyrrelser og Arperger’s syndrom. Vi blev grundlagt i 1972 af en kreds af forældre og lægger fortsat stor vægt på det personlige engagement som drivkraft i vores hverdag. Vores kerneopgave er at afklare og udvikle arbejdsevnen og at tilrettelægge arbejdet, så det matcher den enkeltes ressourcer, kompetencer og mål. Vi er her ikke for at maksimere profit – men for at skabe rum for et godt arbejdsliv i en positiv arbejdsidentitet for mennesker med autisme.

Hos SOVI anerkender vi, at alle mennesker er forskellige – med eller uden autisme. Ingen arbejder på helt samme måde. Det enkelte menneske rummer unikke kompetencer – og autisme er ikke kun er en udfordring, men også en særlig styrke, når man først forstår at bruge den. En styrke som også er efterspurgt i erhvervslivet. Vi lægger vægt på det sociale fællesskab som nøgle til trivsel og udvikling, og vi tror på, at det giver værdi og arbejdsglæde at bruge sin viden og kompetencer hver dag.

SOVI’s tilbud deler sig i to.

SOVI tilbyder en vifte af forskellige beskæftigelsesmuligheder for voksne med autisme spektrum forstyrrelser og faciliterer desuden autisme-specifikke netværksgrupper som støtte til uddannelse og arbejde. Vores tilbud henvender sig til to hovedgrupper:

Beskæftigelsesrettede indsatser  

til dig med autisme eller aspergers, som stiler mod et almindeligt arbejde eller studie – KLIK HER.

(Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats (LAB))

Støttet og beskyttet beskæftigelse

til dig med autisme eller aspergers, som medtager førtidspension og, som har lyst til at arbejde i SOVI’s værksteder eller JobCrew i et godt socialt fællesskab – KLIK HER.

(Servicelovens $103)

Mission

SOVI’s mission er at skabe rum for livsglæde, fællesskab og positiv arbejdsidentitet for mennesker med autisme og lignende diagnoser. Som socialøkonomisk virksomhed matcher vi arbejdsmarkedets udfordringer, og gennem fleksibilitet og nytænkning udvikler vi løbende bedre løsninger for vores målgruppe såvel som sagsbehandlere og virksomheder.

Vision

SOVI’s vision er at at hjælpe mennesker med autisme bedst muligt til at fastholde et arbejde eller en uddannelse og opnå et tilfredsstillende og aktivt medborgerskab i samfundet. Vi vil sikre fremdrift ved at sætte de mest ambitiøse mål i tilbuddet om reelt arbejde for mennesker med autisme. Vi vil træde nye veje og være på forkant med, hvad der sker indenfor feltet af autisme og beskæftigelse. Vi vil gå foran i udviklingen og inspirere andre til at gøre en forskel ved at dele vores viden åbent. Og vi vil være den virksomhed, andre bruger som reference og målestok i arbejdet med autisme og beskæftigelse.

 –

Specialviden gør forskellen

Alle vores instruktører er uddannede socialpædagoger, fagspecialister og håndværkere – og alle med specialviden indenfor autisme spektrum forstyrrelser. Vores stærke forankring i både det produktionsfaglige og pædagogiske betyder, at vi kan være den bedst mulige støtte for hver enkelt medarbejder. Samarbejdet mellem instruktører og medarbejdere er et unikt teamwork, hvor der lægges vægt på kompetenceudvikling og kvalitet, for det giver arbejdsidentitet og glæde, når vores erhvervskunder er fuldt tilfredse – og vender tilbage med flere ordrer.

Vi kender arbejdsmarkedet godt

SOVI’s jobkonsulenter har et bredt kendskab til det ordinære arbejdsmarked og hvilke virksomheder, der matcher SOVI’s ydelser bedst. Sammen med en solid efteruddannelse indenfor autisme gør jobkonsulenternes viden og erfaring indenfor beskæftigelsesrettede indsatser dem i stand til at møde den enkelte der, hvor han eller hun er lige nu. Vores jobkonsulenter fungerer desuden som sparringspartnere for jobcentrenes sagsbehandlere, så de er bedst muligt klædt på i mødet med mennesker med autisme spektrum forstyrrelser.

.

Alle har noget at give – når rammerne er rigtige

Hos SOVI arbejder vi ud fra en anerkendende og ressourcefokuseret pædagogisk tilgang til den enkelte, fordi vi på den måde kan rette fokus på udviklingsmuligheder, selvstændighed og handlemuligheder. Vi respekterer det enkelte menneske med autisme spektrum forstyrrelse eller Asperger’s syndrom og den måde, det kommer til udtryk på – og naturligvis den enkeltes egne interesser og personlighed.

Vores autismespecifikke viden og pædagogiske arbejde er kendetegnet ved høj faglighed og tilrettelægges efter veldokumenterede, autismespecifikke principper i TEACCH, T-Tap, KAT-kassen, Social Stories og ScanHow. Ved hjælp af visuelle støttematerialer tilpasser vi opgaver og krav til den enkelte medarbejders kompetencer.

TEACCH – at skabe en tydelig struktur

TEACCH er baseret på at fremme kommunikation, forståelse og planlægning i forudsigelige og strukturerede rammer. Begrebet visuelle støttematerialer dækker over en lang række pædagogiske metoder, hvor der anvendes nøjagtig den kommunikationsform og struktur, den enkelte har brug for. På den baggrund skræddersyr SOVI støttesystemer, der matcher den enkeltes behov. Uanset om du er hårdt ramt af autisme, eller du plejer at navigere selvstændigt i verden, vil redskaberne til at strukturere, planlægge og dosere udfordringerne i din hverdag være nyttige.

T-TAP – en vej til større selvbevidsthed og selvbestemmelse

T-TAP er et pædagogisk værktøj, der hjælper os med at vurdere den enkeltes færdigheder, ønsker og behov samt at tilrettelægge støttesystemer i forbindelse med arbejdsopgaver. Ud fra denne viden kan vi i samarbejde med den enkelte om at opnå større selvbevidsthed og selvbestemmelse, finde frem til styrker, pin-pointe udviklingspotentialer og være med til at belyse, hvordan han eller hun kan få et tilfredsstillende og aktivt medborgerskab. T-TAP kan bidrage til en større forståelse for egne ressourcer og behov for støtte. På den måde bliver SOVI en katalysator for et godt arbejdsliv.

KAT-kassen – fra forståelse til gode strategier

KAT-kassen er Kognitiv Affektiv Træning og et samtaleværktøj oprindeligt er udviklet til børn, og på SOVI har vi tilpasset metoden til voksne. Metoden bidrager til at udvikle den enkeltes selvforståelse samt forståelse af andres behov og motiver for der igennem at finde hensigtsmæssige strategier til at indgå i positive, sociale relationer. SOVI udvikler principperne fra KAT-kassen i forhold til voksne og sociale situationer på en arbejdsplads.

Social Stories – historier der bygger bro

Social Stories er en pædagogisk metode til at undervise i sociale færdigheder med afsæt i en specifik udfordring for personen med autisme og hans eller hendes forståelse af situationen. Den sociale historie udformes som en skreven tekst, og fortællingen kan understøttes visuelt med tegninger, fotos eller symboler. Metoden er også et værktøj for andre til bedre at forstå den enkeltes måde at opfatte, bearbejde og tolke indtryk fra omgivelserne.

ScanHOW

Er en app som hjælper den enkelte med konkret opgaveløsning og handlestrategier. I app’en udarbejdes vejledningerne specielt til den person, som skal bruge dem. ScanHOW kan med afsæt i brugerens forudsætninger udarbejde vejledninger i form af videoklip, billeder af konkrete situationer eller skriftlig/mundtlig  vejledning. App´en kan kobles til en Skype-funktion, så man kan have sine vejledninger og handlestrategier med sig, hvor end man er.

Find mere om ScanHOW her

Majbrit Bogø

Administrerende direktør

MAJBRIT BOGØ


 

  • Uddannet socialpædagog, merkonom i personaleudvikling, Personal leadership and coaching, samt PLP/NLP Business Practitioner.
  • Bred ledelseserfaring inden for det specialpædagogiske felt, samt erfaring inden for beskæftigelsesområdet som chefkonsulent ved anden aktør til jobcenteret.
  • Kurser: ”Div. kurser inden for arbejdsevnemetoden og lov om aktiv beskæftigelsesindsats, ”Lederen coach”, ”Neuropsykologi og neuropædagogik”, ”Den besværlige forandring”, ”Pædagogen som kulturformidler”, Brugerindflydelse og retssikkerhed”, Psykisk førstehjælp”, ”1. hjælp med hjertestarter”

Karen Knudsen

Teamleder

KAREN KNUDSEN


 

  • Uddannet socialpædagog. Diplommodul i det personlige lederskab. Årskursus i ledelse
  • Ledelseserfaring inden for dag og botilbud siden 1991, herunder erfaring med arbejdet i forhold til mennesker med autisme, udviklingshæmning, psykiatri samt høre/og synnedsættelse børn/voksne
  • Kurser: 120 timers kursus i autisme spektrum forstyrrelse og efterfølgende diplomopgave med titlen ”Medborgerskab”. ”Low arousal”, ”Sansemotorikken der kan stresse”.
  • Projekter på SOVI: Ansvarlig for udvikling og tilrettelæggelse af Jobcrew. Udvikling af interviewguide til afdækning af medarbejdernes trivsel. Udarbejdelse af materiale til differenciering af støttebehov.

Alice Magnussen

Administrativ medarbejder

ALICE MAGNUSSEN


 

  • Uddannet kontorassistent, samt merkonomfag i organisation og økonomi
  • Personaleadministrative erfaringer fra ansættelser i personaleafdelinger. 
  • Kurser: 120 timers autismekursus,” enneagram”, ”martemeo”. Autisme og seksualitet. ”Konflikthåndtering”, ”Lowarousal” samt ”overfølsomme sanser”. ”førstehjælp og hjertestarter”
  • Projekter på SOVI: Udvikling af adm. vejledninger og procedure til arbejdsgange. Forenkling af administrative systemer. Praktikansvarlig for kursister i arbejdsprøvning.

Kasper Kornbeck

Projektleder

 KASPER KORNBECK


  • Uddannet folkeskolelærer og Kandidat i pædagogisk antropologi.
  • Har arbejdet på specialskoler og bosted.
    Med projektarbejde indenfor kvalitetssikring på hospital, arbejdsrehabilitering af borgere med erhvervet hjerneskade og pædagogisk forskning
    Og som uddannelseskonsulent med personaleansvar på det pædagogiske og sundhedsfaglige område.
  • Kurser: Arbejdsgangs-analyse og – optimering, KAT-kassen og Social Stories, Livreddende 1. hjælp.
    I gang med SOVI’s interne autismekursus 2018-19.
  • Projekter på SOVI: Projektleder på forretnings-udvikling – Opdyrkning af eksterne samarbejder og udvikling af nye ydelser og interne arbejdsgange.

 

Emilie Petersen

Jobkonsulent

 

EMILIE PETERSEN

_____________________________________________________________________________

  • Uddannet Pædagog med Sansemotorisk efteruddannelse, samt NADA coach.
  • Bred pædagogisk erfaring fra arbejde på bosted og specialskole for børn og voksne med autisme. Arbejdet som støtte-kontaktperson for voksne med autisme via ”Bruger/hjælper foreningen”
    Arbejdet på bosted for voksne med psykiatriske diagnoser og misbrug.
  • Kursus: Grundkursus i TEACCH, Praktikvejleder uddannelse, medicinkursus, SOVI’s grundkursus i autisme, Vejleder og underviser i TEACCH og pædagogiske redskaber ift. skabe daglig struktur på bosteder.
  • Psykoedukation og vejledning til virksomheder som ansætter medarbejdere med autisme.
    Tillidsrepræsentant, næstformand i MED-udvalg, medlem af SOVI’s bestyrelse.

Kristina Friis

Jobkonsulent

KRISTINA FRIIS


 

  • Uddannet pædagog med pd i speciel pædagogik, diplomopgave med titlen: ”Autisme og seksualitet”. Tidligere uddannet salgsassistent.
  • Har pædagogisk erfaring fra arbejde på bo og dagtilbud for voksne med autisme.
  • Kurser i ”Low arousal”, ”Neuropædagogik”, ”Specifikke og gennemgribende udviklingsforstyrrelser”, ”Generelle indlæringsvanskeligheder”, ”Ernæring” og ”videnskabsteori”
  • Projekter på SOVI, udvikling og implementering af pædagogiske strategier.

Cathrine Oehlenschläger

Instruktør

 CATHRINE OEHLENSCHLÄGER


 

  • Udannet pædagog og Social & Sundhedsassistent.
  • Pædagogisk erfaring i arbejdet med voksne med senhjerneskader og voksne med autisme, samt erfaring fra arbejde i vuggestue og børnehave.
  • Kurser:120 timers autismekursus, efterfulgt af diplomopgaven ” Hvordan kan jeg handle i praksis?” Om stresshåndtering for voksne med ASF. Kurser i: ”T-Tap”, ”Tegn til tale”, ”epilepsi”, ”neuropsykologi”, ”konflikthåndtering”, ”Low arousal”,”Håndtering af problemskabende adfærd”, samt ”Sansemotorikken der kan stresse”. ”Medicinkursus”, ”førstehjælp/hjertestarterkursus”. ”Truckcertifikat”. ”Vejlederkursus for pædagogstuderende”.
  • Projekter på SOVI: Tovholder for sociale arrangementer for værksstedsmedarbejderne.  Praktikvejleder for pædagogstuderende. Opstart af SOVI´s ungenetværk.

Karen Mørck

Instruktør

KAREN MØRCK


 

  • Uddannet Socialpædagog. Diplomuddannelse i Almen Pædagogik. Lederuddannelse i Værløse Kommune
  • Pædagogisk erfaring med arbejdet børn. Leder og souschef i daginstitutioner. Underviser på billedskole
  • Kurser: 120 timers kursus autismekursus og efterfølgende diplomopgave med titlen” At vejlede voksne med ASF i deres arbejdstilbud”. ”T-Tap”, ”Low arousal”, ”Sansemotorikke der kan stresse”, ”Æstetik og skabende arbejde med børn”. 30 timers kursus i supervision.
  • Projekter på SOVI: Igangsættelse af Kvindecafe og Senior Netværk. Udarbejdelse af kurser for medarbejdere: Tegnekursus og virksomhedskendskab. Deltager i forskningsprojekt GUA (gerontologi og autisme)

Robert Yves Savi

Instruktør

ROBERT YVES SAVI


 

  • Udannet socialpædagog og lærer. 
  • Har arbejdet som speciallærer for børn med autisme, samt arbejdet og boet i integrerede landsbyfælleskaber for udviklingshæmmede voksne. Erfaring fra aflastnings- og bosted for unge med autisme og downs syndrom, samt arbejdet med ældre.
  • 125 timers kurset i Autisme og afsluttede med diplomopgave med titlen  ”At skabe et meningsfuldt arbejdsliv for mennesker med Autisme Spektrum Forstyrrelse”. Kurser i KAT-KASSEN, og TEACCH.
  • Projekter på SOVI: Bageprojekter, netværksaktiviteter: musik cafeMM

Nick Andkjær Jensen

Instruktør

NICK ANDKJÆR JENSEN


 

  • Uddannet kok
  • Arbejdet som kok på botilbud for voksne med psykisk sygdom. Vejledning og afklaring af arbejdsevne i køkkenfunktioner. Arbejdet som kok i restaurationsbranchen.
  • Kurser: SOVI´s interne autismekursus 32 timer. ”Fødevarestyrelsens hygiejnekursus”. ”Førstehjælpskursus”
  • Udvikling af SOVI´s frokostordning. Udvikling af opskrifter og visualiseringsmateriale i ScanHow

Peter Strøm

Instruktør

PETER STRØM


 

  • Uddannet kok og tjener
  • Har drevet selvstændig virksomhed, samt undervist på aftenskole. Været støtteperson i børnehave, samt ejendomsinspektør.
  • Kurser: 200 timers autismekursus, kursus i ”Teeach og T-tap”, ”Low arousal” og ”overfølsomme sanser”. Truckcertifikat, Brandslukningskursus, Førstehjælp/hjertestarter
  • Projekter på SOVI: Etablering af Musiknetværk, ejendomsservice og div. Jobcrew

Ruth Skafte

Instruktør

RUTH SKAFTE


 

  • Uddannet Håndarbejdslærer, og Krops- og Samtaleterapeut. Arbejdstilsynets Arbejdsmiljøuddannelse
  • Tidligere erfaring fra pædagogisk arbejde i børnehave og SFO.
  • Kurser: 200 timers autismekursus og afsluttende opgave med titlen: ”Sorgarbejde for voksne med autisme”. ”Håndtering af problemskabende adfærd”, ”TEACCH-programmet og T-tap – Færdighedsanalyse”. ”Virksomhedens sociale ansvar”. ”Almen og Skriftlig retorik”. ”Førstehjælp/Hjertestarter”.
  • Projekter på SOVI: Aktiv i Seniornetværk, Sanglege, Besserwizzer, Tøsefrokost. Udarbejdet visualiseret skema til brug ved trivselssamtaler. Udarbejdet grundkursus i færdigheder til brug i Afdelingen for Design. Udarbejdet visuelle vejledninger og konkret indretning i forhold til produktion og arbejdsgange. Instruktør i  Jobcrew.
  • Repræsentant i MED-udvalg

Charlotte Fobian

Instruktør

CHARLOTTE FOBIAN


 

  • Udannet pædagog samt Can. Pæd. i pædagogisk sociolog
  • Erfaring som skolepædagog, herudover erfaring fra både normal (0-14 år) og specielområdet via vikarbureau
  • Kurser: SOVI´s interne ”autismekursus 32 timer”. ”projektstyring”
  • Projekter på SOVI: Bezzerwizzer- netværket, opstart af kursus for medarbejder om sociale og mellemmenneskelige færdigheder på arbejdspladsen

 

 

Stine Munk-Olsen

Instruktør

STINE MUNK-OLSEN


 

  • Uddannet designteknolog
  • Kurser: ”200 timers autismekursus”. ”Truck certifikat”, ”hygiejnekursus”, ”Autisme og seksualitet”, ”Autisme og kreativitet”, ”div IT kurser og billedbehandling”, ”1. hjælp og hjertestarter”
  • Projekter på SOVI. Fremstilling af visuelt billedmateriale, udvikling af vejledninger og procedure til arbejdsgange. Udvikling af visuelt materiale til Jobcrew
  • Udvikling af medieafdelingen

 

 

Torben Holm

Instruktør

TORBEN HOLM


 

  • Uddannet Kleinsmed og pædagogisk værkstedsassistent 
  • Bred erfaring i smedefaget med speciale inden for maskiner og svejsning. Har tidligere arbejdet i værkstedsmiljø på lukket institution for domsanbragte unge/voksne, samt borgere med med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Har været faglærer på specialskole for særlig udsatte unge, og faglærer på en produktionsskole.
  • Kursus: ”identitet og udvikling” ved psykolog Per Thomsen. kursus i OCD-tvangspræget adfærd og social forbi hos børn og unge ved Psykiatri Fonden. §26 instruktør; Sikkerhed for medarbejdere i metalværksted, kursus i almen fødevarehygiejne, Førstehjælp med Hjertestarter, Gaffeltruck certifikat, Påbegyndt Sovi`s interne autismekursus.
  • Projekter på SOVI: Udvikling og videreudvikling af specialværktøjer til udførsel af SOVI`s arbejdsopgaver. Idéudvikler på produkter til butiksovi.dk  udført af restmatrialer. Implementering af ScanHow i forhold til maskiner og specialværktøjer.

Anne Bang Lind-Holm

Instruktør

ANNE BANG LIND-HOLM


 

  • Uddannet pædagog, Master i pædagogisk udviklingsarbejde – med særligt fokus på special- og socialpædagogik
  • Har været vikar i et bofællesskab for mennesker med udviklingshæmning og på et socialpædagogisk opholdssted for unge. Har derudover erfaring som specialpædagog og lærer i skoleregi, samt pædagog i hele 0-6 års området
  • Kurser: 54-timers kursus i neuropædagogik, Diplommodul: ”Børn, unge og familier i udsatte positioner”, 18-timers kursus i ”den vanskelige samtale”, Førstehjælpskursus med hjertestarter, Påbegyndt Sovi`s interne autismekursus.
  • Projekter på SOVI: Ansat som støtteperson

Anders Johansen

Instruktør

ANDERS JOHANSEN


• Har læst Logistik Økonom på Niels Brock

• Bred arbejdserfaring inden for lager og logistik, forbedring af arbejdsprocesser og strukturering af lager

• Kurser: SOVI´s interne autismekursus 32 timer, ”autisme stress og mindfulness”

• Projekter på SOVI: strukturering og organisering af montageafdelingen, kundepleje

Elisabeth Norsk Leiding

Instruktør

 

ELISABETH NORSK LEIDING

_____________________________________________________________________________

  • Pædagogisk diplomuddannelse i erhvervspædagogik, Professionsbachelor i ernæring og sundhed, kok.
  • Har arbejdet som Faglærer på Hotel- og restaurantskolen i Valby, Værkstedsassistent hos Center for Job og Oplevelse, Lærer på Christianskolen skole- og dagbehandlingstilbud for behandlingskrævende unge, Pædagogmedhjælper i børneinstitutioner, Støttepædagog i Gentofte Kommunes fysioterapi med motorisk træning for børn, Kok i restauranter og kantiner.
  • Coaching i organisationer, Pædagogisk relationskompetence, Kuno Bellers udviklingsbeskrivelse af  småbørn, Samtaletræning med børn i familier med alkoholproblemer. Kursus i statistik og biokemi på DTU.
  • Projekter på SOVI: Ansat som støtteperson.

Trine Hansen

Instruktør

 

TRINE HANSEN

_____________________________________________________________________________

  • Pædagog – professionsbachelor (Bachelorprojekt med titlen: Inklusion gennem beskyttet besæftigelse), Social- og sundhedsassistent
  • Skovhjælperne Østsjælland – beskyttet beskæfftigelse (SEL 103 og 104) Blandt andet med ansvar for køkken, frokostordning samt cafédrift.
  • Job- og Aktivitetscenter Hørkær (SEL 103 og 104)
  • Unges Uddannelsescenter STU: Projektmedarbejder i projekt “Klar til start”, samt pædagog og praktikkoordinator
  • Påbegyndt SOVIs interne autismekursus
  • Projekter på SOVI: afholdelse af trivselssamtaler, udarbejdelse af status- og udviklingsplaner Fokus på medbestemmelse og trivsel

Frank Gustafson

Instruktør

 

FRANK GUSTAFSON

_____________________________________________________________________________

  • Uddannet på AHK NFTA: Uddannelse til lærer i film, tv og fotografi på det Hollandske Filmakademi.
  • Relevant arbejdserfaring: 11 års erfaring som omsorgsmedhjælper på et botilbud for udviklingshæmmede. Handicaphjælper hos mand med MS. Professionelt videokameraarbejde i Holland. Kommercielle film, tv og reklamer. Opsætning af professionel performancekunst. Komponist og musikproduktion.
  • Kurser: SOVIs interne autismekursus, ”Kat-kasse og Social Stories”, ”Autisme og sociale relationer”, ”Førstehjælp”, ”Medicinkursus”, ”Feedback og konflikthåndtering”.
  • Tovholder på SOVI’s medarbejderkurser.
  • Tovholder og formidling af SOVI’s brug af Scan How.

Martin Sloth

Instruktør

 

MARTIN SLOTH

_____________________________________________________________________________

  • Uddannet Orgelbygger/møbelsnedker samt produktionsteknolog med speciale i styring og drift i træ- og møbelindustri. Udvidet skovbruger.
  • Erfaring som snedkerfaglærer med ansvar som klasselærer. Udviklet undervisningsmateriale til egne fag samt til fælles brug.
    Erfaring med standarder indenfor møbelprøvning. Herunder rådgivning samt relationsdannelse, kundepleje og salg.
    Desuden erfaring som orgelbygger. Her igennem erhvervet kompetencer i fremstillingsmetoder og produktmodning. Særlig fokus på materialerne, deres mekaniske funktion og anvendelse.
  • Kurser: Påbegyndt SOVI’s interne kursus i autisme. Kat-Kasse og Social Stoires.
  • Projekter på SOVI: Opbygning af nyt træværksted. Skabe nye kunderelationer samt udvikle nye produkter. Udvikle moduler til uddannelse af medarbejdere i arbejdsprocesser indenfor snedkerfaget.

Seneste nyt LUK
Seneste nyt

Autisme og aldring – afsluttende rapport